festiwale

III Festiwal Czas na Teatr dobiegł końca

III Festiwal Czas na Teatr już za nami. Bogaty i różnorodny program wydarzenia obejmował spektakle, musicale, koncerty, konferencję naukową poświęconą terapeutycznej roli musicalu, a także wystawę kostiumów teatralnych prezentowaną w siedzibie Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Festiwal Czas na Teatr rozpoczął projekt zatytułowany Movegenius, w którym tancerz Mateusz Adamczak poszukiwał odpowiedzi na pytania o możliwości wykorzystania Sztucznej Inteligencji w procesie twórczym. Performance opierał się na ruchu i tańcu, zgłębiając tajniki AI oraz uzależnienie człowieka od technologii.

W ramach III Festiwalu Czas na Teatr widzowie mieli okazję obejrzeć najlepsze spektakle muzyczne z całej Polski. Na poznańskich scenach wystawiono: Depesze Teatru Rampa, Cafe Luna w wykonaniu Anny Sroki-Hryń, Tik, tik… BUM Teatru Muzycznego ROMA, a także Operette für zwei Schwule Tenöre BKA – Theater Berlin . Nie zabrakło również poznańskich akcentów. Program Festiwalu dopełniły musicale Drogi Evanie Hansenie w reżyserii Pawła Szkotaka oraz Apetyt na czereśnie z piosenkami autorstwa Agnieszki Osieckiej. Oba spektakle są w stałym repertuarze Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Festiwal Czas na Teatr koncertowo

Program Festiwalu obejmował również dwa koncerty, które odbyły się w klubie Blue Note. W sobotę, 23 listopada na scenie wystąpiła Maja Kleszcz z koncertem zatytułowanym B.L.UES. Była to bardzo melancholijna wycieczka po spokojnych wodach utworów z repertuaru zespołu Breakout. Artystka wraz z towarzyszącym jej gitarzystą zaprezentowała program, który powstał specjalnie z okazji 90.urodziny autora tekstów Bogdana Loebla. Poeta polskiej piosenki przez lata współpracował z Tadeuszem Nalepą, współtworząc takie przeboje jak: „Kiedy byłem małym chłopcem”, „Rzeka dzieciństwa”, „Oni zaraz przyjdą tu” i wiele innych. Niezwykle liryczny koncert uzupełniły utwory napisane przez Bogdana Loebla specjalnie dla młodej wokalistki. I chociaż z bluesem ten spokojny koncert niewiele miał wspólnego, sympatycy Mai Kleszcz licznie przybyli do klubu Blue Note i dali się zabrać w relaksacyjny rejs po gitarowych dźwiękach.

Dzień później publiczność miała wyjątkową okazję usłyszeć piosenki z repertuaru Danuty Rinn, które zaśpiewała aktorka i wokalistka, Katarzyna Dąbrowska.

Gala musicalowa

Muzycznie było również podczas Gali Musicalowej połączonej z uroczystym wręczeniem nagród w II Plebiscycie Musicalowym. W głosowaniu internauci przyznali nagrody w aż 11 kategoriach, w tym dla najlepszego aktora musicalowego, dla najlepszej aktorki musicalowej, najlepszej piosenki, choreografii, reżyserii i dla najlepszego musicalu sezonu 2023/2024.

Reżyserką koncertu galowego była Ewelina Adamska-Porczyk, która już wcześniej współpracowała z Teatrem Muzycznym w Poznaniu. Widzowie z pewnością pamiętają przygotowane przez nią brawurowe choreografie musicalu Zakonnica w przebraniu. Dwuczęściowy koncert musicalowy wypełniły piosenki z takich tytułów jak: Drogi Evanie Hansenie, Virtuoso, Kombinat, Jednego serca, A statek płynie, Dracula czy Wiedźmin.

Koncert, podczas którego na jednej scenie spotkali się artyści z teatrów muzycznych z całej Polski pokazał, że przed poznańskim musicalem znów daleka droga. Repertuarowo, niestety pozostaje za czołowymi teatrami muzycznymi w Polsce – Teatrem Capitol czy ROMA. Proponowane przez Teatr Muzyczny w Poznaniu spektakle są mniej widowiskowe i rozrywkowe, a piosenki pochodzące z tych musicali skupiają się bardziej na umiejętnościach wokalnych niż na melodiach zapadających widzom w pamięć.

Festiwalowi Czas na Teatr towarzyszyła konferencja naukowa poświęcona terapeutycznej roli musicalu. Wydarzenie przygotowali wspólnie: Instytut Kulturoznawstwa oraz Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, we współpracy z Teatrem Muzycznym w Poznaniu i Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Przez cały czas trwania festiwalu w Teatrze Muzycznym w Poznaniu trwała niecodzienna wystawa kostiumów z popularnych musicali wystawianych na deskach poznańskiego teatru. Części garderoby można było nie tylko oglądać, ale również kupić – a było w czym wybierać. Który miłośnik musicali nie chciałby mieć w swojej szafie pamiątek po takich tytułach jak Jekyll&HydeEvita, Nine albo Rodzina Addamsów?

Kolejna edycja Festiwalu już za rok.

Na zdjęciu Ewelina Adamska-Porczyk podczas Gali musicalowej, fot. Dawid Stube za Teatr Muzyczny w Poznaniu