Malta Festival – Geografie wyobraźni
Już 28 czerwca rozpocznie się Malta Festival Poznań. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji są Granice wyobraźni.
„Haiti, Singapur, Kongo, Białoruś, Turcja – to kraje przywoływane w projektach artystów i artystek zaproszonych na tegoroczną Maltę. Rozstrzelone na mapie świata geograficzne miejsca zyskują swoją tożsamość w gestach, ruchach, wierzeniach i kulturze zamieszkujących je ludzi. To dzięki ich wyobraźni geografii zostaje nadany sens, a jednocześnie sama ta wyobraźnia jest zależna od geograficzno-kulturowych uwarunkowań. I właśnie tę lokalność wyobraźni, jej płynność, czasowość, ruch chcemy uczynić tematem tegorocznej Malty” – tak Michał Merczyński i Dorota Semenowicz otwierają tekst programowy Malta Festival Poznań.
Festiwal Malta rozpocznie się 28 czerwca i potrwa do 2 lipca. Podczas pięciu dni publiczność zobaczy prawie 50 wydarzeń, odbywających się w różnych przestrzeniach festiwalowych.
Wspólnym mianownikiem projektów per formatywnych są siało, ruch i obraz.
Malta Festival teatralnie
Multidyscyplinarny spektakl Yishun Is Burning w reżyserii singapursko-niemieckiego artysty Choy Ka Faia jest poświęcony azjatyckiemu szamanizmowi, a dokładnie duchowej praktyce z Yishun, czyli jednego z przedmieść Singapuru. Spektakl Ka Faia to wielokulturowa impreza taneczna z elementami voguingu, przekraczająca granice płci, rasy i religii, celebrująca poszukiwanie w tańcu własnej duchowości.
Afrobrazylijska twórczyni Ana Pi w The Divine Cypher przygląda się haitańskim rytuałom wudu, czyli religii powstałej w zetknięciu wierzeń afrykańskich z indiańską kulturą i religią katolicką. Artystkę interesuje miejsce wudu we współczesnej haitańskiej wyobraźni, przede wszystkim w tańcach miejskich. Performans jest podróżą w czasie, łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, taniec i obraz, wyobrażenie i rzeczywistość.
Z kolei Punktem wyjścia do Ich heiße Frau Troffea jest historia tytułowej Troffei, która w XVI wieku niespodziewanie dla siebie samej zaczęła gorączkowo tańczyć przez cały dzień i noc na jednej z wąskich uliczek Strasburga. Jej aktywność wywołała epidemię tańca. Odwołując się do tej historii, Igor Shugaleev opowiada o szoku wywołanym oddzieleniem od domu, o przymusowej emigracji z Białorusi i poszukiwaniu siebie w berlińskiej kulturze rave.
Nie tylko teatr
Niezwykle barwną i oryginalną propozycją teatralno-taneczną będzie uliczne przedstawienie Patricka Zizy. Dandyism jest inspirowany kongijskim zjawiskiem saperów. Dziś wyraża się w nim dążenie do równouprawnienia płci. W spektaklu Patricka Zizy tancerze w zjawiskowych, groteskowych kostiumach wykonują ekspresyjny taniec, celebrując różnorodność i indywidualizm.
Jak co roku, festiwalowa publiczność zostanie zaproszona na plenerową paradę otwarcia i koncert finałowy. Nie zabraknie również dyskusji w ramach Forum, warsztatów i spektakli dla dzieci, wieczornych koncertów i silent disco do białego rana.
Festiwal potrwa do 2 lipca.